Wednesday, June 18, 2008

Anwar ngidam jadi PM, tapi tidak juga bunting

Goblok: Artikel menarik , benar atau sebaliknya ada fikir-fikirkanlah

Dr. Emkei Nizam

18 Jun 2008

IBARAT pasangan pengantin baru, selepas selesai kenduri mengidamkan cahaya mata. Sebelum zuriat itu lahir, ia perlu menjalani proses kehamilan. Semasa hamil perlu dijaga dengan baik, mematuhi jadual pemeriksaan kesihatan dan persiapan mental dan fizikal. Tanpa melalui proses tersebut, keinginan mendapatkan zuriat sendiri tidak akan menjadi kenyataan.

Selepas Pakatan Rakyat menunjukkan prestasi yang baik dalam PRU 12, penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) amat lantang menyuarakan keinginan untuk menjadi Perdana Menteri. Lantaran itu beliau menjaja sekeliling pelosok kota dan desa melaungkan keinginannya.

Keinginan itu akan dapat dicapai apabila 30 orang ahli parlimen BN menyertai PKR atau Pakatan Rakyat (PR). Gabungan PR ialah PKR, Pas dan DAP yang berjaya menguasai empat buah negeri (Kedah, Pulau Pinang,Perak dan Selangor), kekal di Kelantan dan hampir menang mutlak di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Perhimpunan 14 Mei lalu (dikenali sebagai Black 14) menjadi medan pertama Anwar Ibrahim membuat andaian kemungkinan tersebut selepas “dibebaskan aktif berpolitik.” Semasa berucap di Bangunan Kelab Sultan Sulaiman, Kg. Baru, Kuala Lumpur beliau menjelaskan tidak akan tergesa-gesa untuk menjadi Perdana Menteri. Jika perlu berbuat demikian akan menamakan isterinya sebagai Perdana Menteri sementara kerana ingin menjawat jawatan itu “dengan cara yang terhormat”, iaitu melalui pilihan raya kecil atau seumpamanya.

Jika mengambil tarikh tersebut sebagai “lafaz ikrar kahwin”, tanggal 16 September 2008 sebagai tarikh ulang tahun pembentukan Malaysia, Anwar hanya mempunyai masa tiga bulan dari sekarang. Mampukah beliau berbuat demikian?

Barangkali masyarakat masih ingat mengenai siapa Anwar Ibrahim. Ramai tahu bahawa beliau amat licik dan berpengalaman mengadakan siri demonstrasi sejak berada di bangku universiti lagi. Pada tahun 1974 mengetuai mahasiswa mengadakan demontrasi kononnya membantah kerana ada penduduk Baling mati kebuluran.

Pernah menubuh dan memimpin Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) setelah gelombang kebangkitan Islam memuncak sejak pertengahan 70-an. Setelah itu beliau berkempen menggunakan platform PAS dan memaki hamun UMNO sehingga memijak-mijakkan bendera sebagai petunjuk “kebenciannya.”

Pada awal 80-an Anwar memasuki UMNO apabila Tun Dr. Mahathir merasakan perlu mencari tokoh muda yang berjiwa Islam untuk membantunya. Ketika itu beberapa perancangan mengenai penubuhan Universiti Islam Antarabangsa (UIAM), Bank Islam sedang hangat dibincangkan.

Ibrahim Ali memceritakan keinginan Anwar memasuki UMNO kepada Tengku Razaleigh. Ketika itu, Tengku Razaleigh ialah salah seorang Naib Presiden UMNO dan Menteri Kewangan. Tengku Razaleigh bersedia membawa perkhabaran itu kepada Tun Dr. Mahathirselaku presiden parti.

Anwar bertanding pada tahun 1982 dan menang. Diberikan jawatan Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan, dari situ kerjaya politiknya meningkat sehingga begitu galak sanggup mencabar jawatan Timbalan Presiden UMNO dan menyebabkan Tun Ghafar Baba mengundurkan diri.

Kumpulan wawasan yang diterajuinya mempunyai “gelombang politik” sehingga menjadikan ramai pihak tersungkur. Selepas menang dan menanjak naik menjadi Timbalan Perdana Menteri, rasanya terlalu lama menunggu untuk menjawat jawatan Perdana Menteri, Anwar mencari helah “menyingkirkan Dr. Mahathir.”

Semasa negara menghadapi krisis matawang, Anwar dilihat terlalu berpihak dengan beberapa kapitalis dan “power broker”. Beliau bersahabat dengan bekas Naib Presiden Amerika Al-Gore, bekas Setiausaha Negara Madeline Albright, Camdesus, Wolowitz dan sebagainya. Atas persahabatan itu, Al Gore turut berada di Kuala Lumpur bersama-sama dalam reformasi jalanan yang dilancarkan setelah disingkirkan oleh Tun Dr. Mahathir.

Tahun 1998 memberikan petunjuk pertentangan kaedah dan cara menyelesaikan krisis ekonomi. Tun Dr. Mahathir mengambil langkah drastik dengan mengurangkan kadar faedah, meningkatkan subsidi bagi menjamin rakyat tidak tertekan oleh kegelisahan ekonomi, mengadakan pakej pembangunan bagi meningkatkan pertumbuhan, memberikan ganjaran dan bonus kakitangan awam dan menambat nilai ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat.

Anwar berfikir dan mengambil peluang di atas kemerosotan nilai mata wang tersebut. Mendesak kerajaan supaya menerima pakej penyelamatan yang ditawarkan oleh Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), meningkatkan kadar faedah pinjaman bagi mengehadkan peminjam, dan sebagainya. Beberapa pihak yang menyokong Anwar turut memindahkan wang ke luar negara, kerana kadar faedahnya lebih tinggi termasuk menyimpan wang di beberapa bank di Singapura.

Tun Dr. Mahathir pula mengambil langkah menyeru rakyat Malaysia yang mempunyai simpanan di luar negara supaya memindahkan wang tersebut ke dalam negara. Ini akan membantu menggerakkan ekonomi dan bukannya menyebabkan keadaan lebih parah.

Itulah watak Anwar yang suka “menangguk di air keruh” bagi membolehkan beliau naik ke atas. Dia sanggup mencabar orang yang berupaya meredakan keadaan dan menjernihkan hubungan dengan istana emi kepentingan politiknya.

Beliau juga sanggup “menekan orang lain bagi menjayakan cita-citanya.” Beliau sanggup mengundang Al-Gore sebagai sahabat karib bagi membantu mendesak Tun Dr. Mahathir supaya tidak memecatnya sebagai Timbalan Perdana Menteri dan digugurkan sebagai Timbalan Presiden UMNO. Sanggup menerima pakej IMF dan menaikkan kadar faedah pinjaman kerana ia akan memberikan keuntungan besar kepada kroninya.

Ketiga, sanggup membuat tuduhan dan pembohongan demi meraih simpati masyarakat. Paling ketara ialah apabila isterinya mendakwa Anwar telah disuntik dengan virus HIV dan akan mati beberapa tahun lagi. Badannya semakin lemah kerana imunisasi berkurangan hatta ada yang beranggapan akan mati semasa dalam tahanan.

Selepas dipenjara selama lebih 4 tahun, beliau masih segar-bugar sehinggalah boleh bermimpi akan jadi Perdana Menteri pada 16 September 2008.Jika benar dakwaan telah disuntik virus HIV, tentunya Anwar tidak boleh bermimpi jadi Perdana Menteri dan menjelajah ke seluruh negara menjaja harapan.

Keempat mendakwa mengalami masalah tulang belakang dan memerlukan pembedahan di luar negara, iaitu Jerman. Setelah menjalani “pembedahan” selama sejam, beliau terus boleh berjalan tanpa masalah besar. Inilah satu lagi sandiwara yang dibuat oleh Anwar.

Sebagai manusia biasa, jika seseorang itu selesai menjalani pembedahan, dia akan terus terlantar di atas katil buat beberapa lama dan seterusnya menjalani proses fisioterapi untuk memulihkan pergerakannya. Anwar tidak berbuat demikian, kerana sakit tulang belakang adalah alasan yang disengajakan bagi membolehkan beliau bertemu dan merancang strategi politik dengan rakan-rakan karibnya.

Pada kebiasaannya, selepas pembedahan, seseorang akan diletakkan di bawah jagaan rapi para doktor. Hanya setelah benar-benar sihat barulah doktor memberikan kebenaran untuk pulang. Berapa lama setelah pembedahan tersebut, Anwar keluar hospital dan berjalan ke sana ke mari? Cuba bayangkan, jika seseorang ibu yang menjalani pembedahan semasa bersalin pun memerlukan masa yang lama untuk pulih. Anwar hanya perlu masa beberapa jam sahaja, tidak pun sampai sehari.

Kelima, semasa berkuasa dan menjadi Timbalan Perdana Menteri Anwar terlalu mewah membelanjakan wang rakyat untuk melaksanakan sesuatu termasuk membangunkan ISTAC, Islamic Studies on Thought and Civilisation tanpa terlebih dahulu merujuk kepada Kementerian Pendidikan Malaysia yang menjadi penaungnya. Kerana beliau merupakan Menteri Kewangan pada masa itu, pembangunan ISTAC dibuat dengan kelulusannya termasuk menyewakan kediaman mewah kepada sahabat karibnya, Reaktor Universiti Islam Antarabangsa, Dr. Hamid Sulayaman. Bayangkan rumah sewaan tersebut dilengkapi dengan kolam mandi dan sebagainya.

Keenam, jika benar dakwaan beberapa pihak menghubungkan Anwar dengan International Institute of Islamic Thought (IIIT) yang berpangkalan di Amerika Syarikat, maka kita ingin bertanya berapa banyakkah wang negara telah dipindahkan ke akaun tersebut. Untuk apa beliau memberikan bantuan kepada IIIT, kalau bukan kerana mempunyai kepentingan peribadinya.

Ketujuh, untuk merebut jawatan sebagai Timbalan Presiden UMNO berapa banyak wang telah digunakan untuk membeli undi? Semasa berkempen beberapa bulan, Anwar perlulah mengisytiharkan berapakah yang telah dibelanjakan sehingga ada pihak “membuat putaran sebanyak 360 darjah menyokongnya” kerana “takut periuk nasi tidak berisi.” Kita tanyalah pada veteran UMNO, apakah tawaran yang telah dibuat oleh Anwar semasa “hajatnya” untuk menyingkirkan Tun Ghafar Baba ketika itu bagi merebut jawatan Timbalan Presiden UMNO.

Kelapan, meneliti ucapan Anwar kepada orang Melayu beliau mempersoalkan ketuanan Melayu dan perlu dipertahankan. Apabila bercakap dengan masyarakat bukan Melayu, beliau berhujah “ Negara ini bukan untuk orang Melayu. Negara ini untuk orang Cina. Negara ini adalah hak orang India.” Apakah nasib orang Melayu akan diperjuangkan oleh Anwar jika menjadi Perdana Menteri nanti.

Semasa menjadi Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri, beliau ghairah merancang pembangunan dengan mengenepikan orang Melayu di Pulau Pinang, negerinya sendiri. Bagaimana peranan beliau “menghalau” orang Melayu Pulau Pinang dengan helah mengambil tanah di Seberang Perai dan menukarkan statusnya. Tanah tersebut kemudiannya dibangunkan dengan pelbagai projek yang tidak mampu dibeli oleh orang Melayu menyebabkan ramai berpindah ke Kulim, Bandar Baru, Sungai Petani dan sebagainya.

Di bahagian pulau misalnya, kenapa tidak mempertahankan komuniti Melayu yang berada di sekitar Sungai Ara, Gelugor, Batu Uban, Sungai Nibong dan sebagainya. Sebaliknya membeli laluan pembinaan kodominium yang berharga ratusan ribu ringgit yang tidak mampu dibeli oleh orang Melayu. Orang Melayu hanya mampu membeli rumah kos rendah (tentunya Rumah Pangsa) walhal asalnya tanah tersebut adalah milik orang Melayu.

Baru sekarang hendaklah berusaha mempertahankan orang Melayu. Jawabnya tidak adalah harapan. Orang Melayu sudah lama ditipu oleh retoriknya yang membungkam rasa dan minda, memerangkap hati dan perasaan. Tidak boleh digantungkan harapan, kerana beliau sendiri sebenarnya cuba “membetulkan kesilapan yang pernah dilakukan” bagi kali kedua. Apakah kita akan memberikan peluang untuknya? Rasanya sudah cukup sekali. Peritnya masih terasa hingga ke hari ini.

Kesembilan, apabila Datuk Mukhriz mendedahkan penglibatan beliau dengan pertubuhan Society for the Future, kita menjadi begitu terguris. Pertubuhan tersebut mendapat dana daripada pelbagai pihak, termasuk mereka yang menaja pembantaian terhadap orang-orang Islam di Palestin dan Irak. Walau pun kita tidak mampu berjuang melawan mereka, hati tetap terguris apabila ada orang Islam dibunuh melampaui batas-batas kemanusiaan.

Anwar menjadi presidennya. Bererti beliau turut membenarkan pembantaian terhadap orang Islam, iaitu saudaranya sendiri demi “persahabatan dengan penyumbang dana.” Di manakah kelantangan suara beliau untuk memperjuangkan Islam sedangkan beliau pernah dilihat sebagai “berwajah Islam” dan menghanyunkan masyarakat madani? Di manakah madaninya bila sanggup “memaki hamun sesama sendiri”?

Akhirnya, teori ke-10 ialah apabila memperkatakan tarikh sebenarnya ialah 16 September 2008 sebagai kepastian menjadi Perdana Menteri. Apakah kita tahu bila tarikh sebenarnya kita akan mati? Sebelum dilahirkan, adakah kita tahu tarikh sebenarnya kita akan dilahirkan? Itulah ramalan pasti Anwar mengalahkan nujum pak belalang. Beliau bertindak seolah-olah beliaulah faktor tunggal yang mampu menentukan. Ingatlah, Allah maha berkuasas. Dia akan menentukan sama ada boleh menjadi Perdana Menteri atau tidak.

Janganlah terlalu sangat yakin, nanti kempunan. Ibarat mengharapkan zuriat tapi sebenarnya belum pun pernah hamil. Mana nak dapat, jika hanya “melafazkan ikrar kahwin” tapi sebenarnya “tidak tidur sebantal”. Semakin berani ahli-ahli parlimen menyuarakan “tidak benar” akan menyertai PR, maka Anwar terus dihimpit dengan psikologi harapan dan berada dalam kempunan?- malaysiaaktif.com & www.mindapetani.blogspot.com

No comments: