Thursday, July 3, 2008

Apa hubungan Anwar dengan Amerika?

Malaysiaaktif.com
3 Julai 2008

KENAPA Amerika Syarikat (AS) bersikap campur tangan dalam kes-kes yang melibatkan Anwar Ibrahim sahaja? Ini adalah pertanyaan yang dikemukakan oleh Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Hishammuddin Tun Hussein (lihat Utusan Malaysia 2 Julai 2008).

Agensi berita AFP telah melaporkan jurucakap Jabatan Negara AS, Tom Casey yang menyatakan ia menentang siasatan atau pendakwaan yang bermotifkan politik.

Mengapa AS begitu cepat memberikan reaksi? Kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Abdul Hamid Albar, Anwar sendiri yang melaporkan perkara tersebut kepada AS. (lihat Utusan Malaysia 3 Julai 2008).

Sebelum ini, Datuk Mukhriz Mahathir pernah mendedahkan di Dewan Rakyat tentang kaitan Anwar dengan perancang perang AS, Paul Wolfowitz yang turut bertanggungjawab terhadap Perang Iraq yang mengorbankan kira-kira sejuta nyawa, majoriti orang Islam. (sila lihat The Star 17 Mei 2008).

Mukhriz mengingatkan rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan Anwar kerana Penasihat PKR itu adalah pengerusi sebuah yayasan antarabangsa (Foundation of the Future) yang latar belakangnya boleh dipersoal. Yayasan itu menerima sumbangan AS$35mil (RM112mil) daripada Jabatan Negara Amerika Syarikat, AS$10 juta (RM32 jutal) daripada Bahrain dan AS$11 juta (RM35.2 juta) daripada sumber-sumber yang tidak diketahui.

Maka ada sebab bagi rakyat Malaysia untuk mencurigai campur tangan Jabatan Negara AS dalam kes Anwar.

Selain para pemimpin UMNO yang tidak senang dengan kenyataan Tom Casey, kalangan Pas juga mulai gelisah. Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat, Salahuddin Ayub semalam turut mengingatkan Washington supaya tidak mencampuri urusan dalaman Malaysia berhubung kes Anwar (lihat Utusan Malaysia 3 Julai 2008).

Hanya Karpal Singh, Pengerusi DAP yang berpendapat bahawa kenyataan Casey tidak wajar dilihat sebagai campur tangan negara lain.

Anwar sering ke Amerika sejak zaman memimpin ABIM (Angkatan Belia Islam Malaysia) dan menjadi ahli lembaga pengarah International Institute of Islamic Thought (IIIT) yang beribu pejabat di Herndon, Virginia, AS tidak jauh dari Washington. IIIT pada asalnya ditubuhkan sebagai pelopor gerakan Muslim-Christian Understanding yang kemudian berkembang ke Malaysia sebagai Inter Faith Council (IFC) yang cuba mewujudkan persamaan antara agama atas nama merapatkan jurang perbezaan bagi maksud kedamaian.

Bagaimanapun ibu pejabat IIIT disyakki menjadi sarang pengganas dan pernah diserbu oleh FBI pada 20 Mac 2002, tapi tiada tangkapan dibuat. (sila lihat Wikipedia).

Antara pengasas IIIT ialah Dr. Ismail Farouqi, dekan pengajian Islam dan Timur di Universiti Temple, Philadephia. Allahyaham mati ditikam di rumahnya pada akhir 80-an. Kes pembunuhannya tidak dapat diselesaikan dan tidak diketahui siapa pembunuhnya. Anwar mempunyai hubungan yang rapat dengan Allahyarham Ismail Farouqi semasa hayatnya.

Ramai anggota ABIM (Angkatan Belia Islam di Malaysia) yang suatu masa dulu dipimpin Anwar, menuntut dengan Ismail di Universiti Temple pada akhir 80-an. Malah semasa zaman puncaknya, ABIM mempunyai cawangan di universiti-universiti Amerika yang ramai terdapat pelajar Malaysia.

Menjadi kehairanan bagaimana Anwar yang suatu masa dulu memimpin ABIM dan dianggap salah seorang pemimpin muda pergerakan Islam antarabangsa akhirnya boleh menjalin hubungan rapat dengan Washington. Bagaimana ABIM boleh membuka cawangan di universiti-universiti di Amerika. Dan IIIT masih dibenarkan bergerak walaupun FBI pernah menyerbu ibu pejabatnya?



Dan bagaimana pula kemudiannya Anwar boleh menjadi pengerusi Future di mana teman wanita Wolfowitz, Shaha Riza bekerja dengan gaji yang mahal dan akhirnya mencetuskan skendal.

Terlalu banyak pertanyaan mengenai hubungan Anwar dan Amerika. Adakah sekadar kebetulan? - malaysiaaktif.com

No comments: