Monday, August 11, 2008

Kenapa tangkap hanya Penarik Beca

Kopitiam Talk
9 Ogos 2008


ROCKY'S Bru (Ahiruddin Attan) Presiden Penaja The National Alliance of Bloggers membela pemblog Penarik Beca (nama sebenar Abu Bakar Mohd Rashid) yang ditahan oleh polis untuk siasatan kerana menyiarkan logo PDRM yang diubahsuai dengan menukar gambar kepala harimau kepada gambar kepala anjing dan tanda $ dan C4 menggantikan nama Allah dan Muhammad dan juga bintang lambang negara Israel.

Dalam tulisannya, Rocky yang tidak memberikan fakta sepenuhnya perbuatan “menghina” polis itu telah menganggap penahanan Penarik Beca itu sebagai reaksi yang keterlaluan pihak polis kerana perbuatan pemblog itu, katanya “nothing” dibandingkan dengan kehilangan syabu RM1 juta dari balai polis di Johor Baharu.

Ternyata Rocky membela semata-mata kerana comradeship dan sentimen melulu apabila Penarik Beca yang dibebaskan dari tahanan selama lebih 40 jam telah mengakui kesilapannya sebagai bodoh dengan menyiarkan logo itu yang diambilnya dari blog seorang penjenayah siber.

Mungkin seperti kebanyakan pemblog bukan dari kalangan wartawan yang terlatih dengan etika kewartawanan, maka Penarik Beca tidak tahu sempadan, tetapi bagi bekas wartawan kanan seperti Rocky tidak mengenal batas tidak boleh dimaafkan.

Rocky melakukan pekara yang sama dengan menyiarkan bendera Malaysia terbalik dalam blognya yang diambil dari blog lain. Jika penyebaran gambar lucah ``haram” tidak bererti bahawa akhbar atau media yang memetik dan menyiarkan gambar yang sama ``tidak salah” apabila mengambil daripada terbitan lain untuk ditunjukan sebagai contoh. Penarik Beca mengakui ini sebagai kebodohannya, tetapi adakah Rocky berada pada taraf bodoh?

Polis tidak membela seekor dua kambing hitamnya yang terlibat dengan kehilangan syabu 1 juta ringgit, malah ada yang telah pun ditahan dan akan menghadapi tindakan tetapi Rocky mempertahankan penjeyanah siber, meminta pembebasan pemblog tanpa usul periksa dan cuba menutup dosanya sendiri setelah menyiarkan bendera Malaysia terbalik dengan menyatakan bahawa dia tidak bersetuju dengan perbuatan itu yang dilakukan oleh rakannya.

Anwar Ibrahim juga menganggap “nothing” bila dia memanggil Ketua Polis Negara Tan Sri Rahim Noor “anjing” ketika Rahim tiba untuk menyiasatnya dalam kes liwat yang pertama dahulu. Tetapi Rahim merasakan panggilan itu bukan sahaja penghinaan terhadap dirinya tetapi kepada ribuan anggota polis yang diketuainya. Seorang pemblog penyangak cuba mengelirukan menerusi blognya kononnya Anwar ditumbuk Rahim sebelum dia mengeluarkan perkataan itu.

Saya setuju jika sekiranya Rocky menuduh polis “penakut, tidak adil” dan bersikap membeza-beza antara Penarik Beca dengan `pemblog diraja' kerana umum mengetahui tindakan terhadap `raja' itu terlalu lewat sekalipun secara terus terang dia melakukan pelbagai pembohongan, fitnah dan cerita rekaan dalam blognya. Tetapi bagi Rocky dia adalah raja yang mesti disembah dan dia menjadikan raja ini sebagai contoh dalam perjuangan untuk membela kebebasan penulis blog.

Inilah contoh beberapa kerat Melayu yang menjadi The Great Imitators kepada kebebasan Amerika Syarikat yang berselindung di sebalik globalisasi

Kepada bukan Melayu yang memperjuangkan “Malaysian Malaysia”, mereka adalah wira tetapi kepada bangsa kita mereka adalah anjing upahan. Apalah bezanya antara Lim Kit Siang dengan Rocky?

MUNSYI ABDULLAH
petikan dari
www.malaysiaaktif.com

Goblok: fikir-fikirkanlah



No comments: