Friday, August 15, 2008

PKR di ambang perpecahan?

Goblok: betulke ni wak oii?


ANCAMAN Ahli Parlimen (AP) Kulim Bandar Bahru, Zulkifli Noordin, untuk meninggalkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) bersama-sama golongan sealiran dengannya, sudah pasti membimbangkan Anwar Ibrahim.

Zulkifli yang dilaporkan 'hilang' mendedahkan beliau dan ramai lagi AP Keadilan amat terkilan dengan sikap Datuk Seri Anwar yang semakin membelakangkan kepentingan Islam.

Krisis dalaman itu timbul sedang Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang dilaporkan memberi amaran parti itu akan keluar daripada Pakatan Rakyat jika 'kerajaan baru' selepas 16 September ini tidak menjadikan Islam teras kepimpinan menerajui negara.

Beliau berkata demikian di depan 100 ahli ketika merasmikan Konvensyen Pas Negeri Selangor di Shah Alam, minggu lalu.

Betapa Anwar yang juga penasihat PKR semakin dingin dan tidak mempedulikan tuntutan Islam pula dinyatakan Zulkifli ketika berucap kepada jemaah di Surau Al-Ehsaniah, Ampang Jaya, lewat bulan Julai.

Zulkifli memberitahu setelah kira-kira 20 tahun beliau berjuang menegakkan prinsip Islam apa dilihatnya kini adalah PKR tidak begitu mempedulikan keperluan umat dan pengundi Islam.

Ini, katanya, jelas daripada dasar terbaru PKR khususnya berkaitan rancangan pembinaan rumah ibadat di setiap bandar dan taman perumahan baru di Selangor yang diperintah oleh Pakatan Rakyat.

Kumpulan Ahli Parlimen beragama Islam, katanya, berasa amat tertekan dengan tindak-tanduk pucuk pimpinan PKR sehingga membuat mereka mahu 'memberontak' sebagai protes terhadap Anwar dan konco-konconya.

Malah, menurut Zulkifli, beliau tidak begitu hirau sangat dengan keputusan mahkamah mengenai kedudukannya dan sudah bersedia untuk keluar PKR bersama rakan-rakan AP yang lain.

Walaupun tidak memberitahu jumlah sebenar AP Islam dalam Keadilan yang akan meninggalkan parti itu, tindakan mereka sudah pasti mengejut dan menggagalkan rancangan Anwar untuk menubuhkan kerajaan baru didakwanya akan disertai 30 AP Barisan Nasional dari Sabah dan Sarawak. -malaysiaaktif.com

Nasir Sukiman
13 Ogos 2008

No comments: