Wednesday, November 12, 2008

KWSP manfaat untuk semua

Goblok bersyukur dengan kemampuan KWSP menguruskan dana yang besar. Akhir-akhir ni pihak pembangkang selalu memberikan kritikan hebat terhadap pengurusan KWSP. Tahukah mereka bahawa langkah yang telah dan akan diambil oleh kerajaan pasti memanfaat kepada semua pencarum KWSP.

Nasihat goblok pada semua pencarum KWSP jangan mudah percaya apa yang dikatakan oleh pihak pembangkang mereka hanya mengejar populariti sahaja. Namun langkah pelaburan KWSP perlu dijalankan secara profesional tanpa sebarang pengaruh politik.

sekadar berkongsi maklumat....


Dana KWSP berjumlah RM330 bilion

KUALA LUMPUR 11 Nov. - Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mempunyai dana berjumlah RM330 bilion yang mampu menyokong bukan sahaja pelaburan dalam ekonomi tetapi memberikan pinjaman termasuk RM5 bilion ringgit kepada Valuecap.

Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, semua pinjaman yang diberikan KWSP dijamin oleh kerajaan dan kumpulan itu tidak berhadapan dengan sebarang risiko dalam pemberian pinjaman tersebut.

''Pinjaman yang diberikan oleh KWSP memberikan faedah besar kepada pencarum kerana ia akan dapat meningkatkan jumlah dividen yang dibayar.

''Pinjaman-pinjaman yang diberikan umpamanya kepada Valuecap memberi faedah besar kepada kumpulan itu yang menyebabkan Valuecap memutuskan untuk meminjam semula pinjaman yang dibuat daripada KWSP," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan peringkat jawatankuasa Bajet 2009 pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Nor Mohamed memberitahu, fungsi Valuecap ialah sebagai institusi pelabur jangka panjang yang akan melabur di dalam syarikat blue-chips pada harga rendah.

Jelasnya, Valuecap menyediakan kecairan tambahan dengan membantu mengukuhkan kestabilan pasaran dan keyakinan pelabur, walaupun jumlah RM5 bilion merupakan kurang satu peratus daripada nilai pasaran Bursa Malaysia.

Berkenaan dengan projek Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi (HSBB), beliau memberitahu, kerajaan bersedia menimbangkan semula kontrak yang diberikan kepada TM Berhad.

Jelasnya, pemberian kontrak kepada TM untuk membangunkan HSBB kerana syarikat itu telah membekalkan 85 peratus perkhidmatan jalur lebar dalam negara serta mempunyai infrastruktur sokongan dalam melaksanakan jalur lebar ini.

''Kerajaan juga telah mengarahkan semua kontrak berkaitan dengan HSBB oleh TM perlu dilaksanakan secara terbuka, itu adalah syarat yang diberikan kepada TM," katanya.

Mengenai cukai terlebih bayar pembayar cukai kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) katanya, pada tahun ini sebanyak RM5.5 bilion membabitkan 483,292 kes sementara pada tahun lalu pula sebanyak RM4.3 bilion membabitkan 349,984 kes telah dibayar semula.

Beliau juga memberitahu, kerajaan tidak dapat mengutip cukai perkhidmatan sebanyak RM183 juta apabila membuat keputusan untuk tidak mengenakan cukai perkhidmatan kepada restoran yang mengutip pendapatan kurang RM3 juta setahun.

Katanya, sebelum 1 Jun lalu, jumlah restoran yang dikenakan cukai perkhidmatan ialah sebanyak 4,934 pelesen dan ia berkurangan kepada 434 pelesen sahaja selepas tarikh tersebut.

''Kebanyakannya ialah pemegang francais seperti KFC, McDonalds dan Pizza Hut di mana restoran itu tertumpu kepada golongan yang berkemampuan dengan kutipan cukai bernilai RM211 juta," katanya.
(Utusan Malaysia)

No comments: