Monday, April 13, 2009

Satu Malaysia, bukan Malaysian Malaysia

Renungan buat mereka yang belum betul memahami-goblok

Beberapa akhbar berbahasa Inggeris dan juga Cina nampaknya cenderung untuk memahami dan menafsirkan Satu Malaysia yang dihasratkan oleh kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib sebagai Malaysian Malaysia.


Petikan dari www.malaysiaaktif.com
KOPITIAM TALK
12 April 2009

Beberapa akhbar berbahasa Inggeris dan juga Cina nampaknya cenderung untuk memahami dan menafsirkan Satu Malaysia yang dihasratkan oleh kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib sebagai Malaysian Malaysia.

Tafsiran ini tidak berasaskan kepada semangat perlembagaan, tetapi atas sentimen perkauman yang tidak kunjung padam sejak merdeka dan mendapat sokongan dan dukungan yang berani daripada kebanyakan media cetak bukan Melayu sejak DAP berjaya menjadi dalang utama dalam pakatan pembangkang.

Dasar ini memperjuangkan keadilan dan kesamaan hak bagi rakyat dengan matlamat menghapuskan pemerintahan beraja (Melayu dan Islam) , kedudukan lebih tinggi agama Islam dan hak-hak istimewa orang Melayu termasuk DEB dan sebagainya.

Berselindung di sebalik alasan bahawa dasar itu tidak adil kepada orang Melayu sendiri,sejak lebih lima tahun lalu, mereka telah menggunakan kebebasan media yang direstui oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Badawi dengan mengeksploitasi secara bijak dan liar isu-isu yang menyebabkan bukan Melayu berasa taraf mereka lebih rendah dan dibezakan di negara ini sehingga menimbulkan anggapan kerajaan BN menjalankan dasar aparthied.

Inilah senario kebebasan media yang disaksikan oleh negara sejak tahun 2004 sehingga membawa kepada keruntuhan tonggak -tonggak keharmonian dan kesetabilan negara yang diasaskan oleh Perdana Menteri Kedua Tun Abdul Razak.

Baru-baru ini Datuk Seri Najib telah diberikan amaran oleh akhbar The Star dan The Sun dalam tulisan para pengarang mereka dan juga penulis-penulis tertentu agar jangan berundur daripada kebebasan itu.Seorang dua penulis Melayu yang elitis turut memberikan sokongan.

Najib sendiri menunjukan kebijaksanaan untuk mempamerkan dirinya sebagai tidak berundur ke belakang sebaliknya menegaskan bahawa beliau mahukan kebebasan media yang bertaraf dunia dan berkualiti serta mempunyai kredebiliti. Liberalismaeya ditunjukkan dengan pembebasan tahanan ISA sebaik sahaja diistiyharkan sebagai Perdana Menteri baru Malaysia.
.
Tentunya fahaman The Star dan The Sun bahawa kebebasan ini adalah dalam kontek konsep Malaysian Malaysia yang menjadi tema dan warna perjuangan mereka dalam euphoria kebebasan baru tanpa mengambil kira perasaan pribumi. Mereka telah berjaya menjadikan ini sebagai persepsi sehingga MCA dan Gerakan sendiri melihat kebenenaran perjuangan DAP malah bercakap seperti DAP selepas kalah pilihan raya 2008.

Pengarang Urusan The Star, P.Gunsegaram dalam akhbar itu keluaran 4 April 2009 telah menyatakan bahawa seruan untuk mengawal suara yang sah sudah tidak mempunyai tempat lagi dan jika ini dilakukan akan memberikan kesan sebaliknya dalam pilihanrya akan datang.

Adakah suara yang sah apabila Star secara bijak menimbulkan gambaran yang salah terhadap DEB, kedudukan agama Islam, peristiwa 13 Mei (mempromosikan buku 13 Mei yang ditulis oleh orang DAP) dan menjadikan penjenayah sebagai hero. Tidak ramai orang yang dapat membaca perjuangan tersirat Star dalam pendekatan dan penyampaian beritanya di sebalik gambaran memperjuangkan kebebasan untuk rakyat.

Gunasegaram menyeru Najib meneruskan apa yang dilakukan oleh pemimpin terdahulu (Abdullah Badawi) kepada peringkat kebebasan baru dan melihat dengan serius untuk menghapuskan undang-undang yang menekan seperti ISA, Akta Cetak dan Penerbitan, Akta Universiti dan Kolej dan Akta Rahsia Rasmi.

Dan Ketua Pengarang The Star, Wong Chun Wai juga telah mengingatkan Najib dalam perkara yang sama dengan memberikan alasan popularnya bahawa kawalan terhadap kebebasan tidak lagi akan berkesan kerana adanya berbagai alat multi media.
Beliau sendiri menunjukan bahawa Najib juga berada dalam kepercayaan yang sama. Maka itu beliau mempunyai blognya sendiri.Dalam kata-kata lain Wong mahukan kebebasan yang sama diberikan kepada akhbar.

Dakwaan dan kepercayaan bahawa blog yang dijalankan oleh individu tertentu lebih berpengaruh daripada akhbar merupakan propaganda popular Star supaya akkhar diberikan kebebasan tidak terbatas untuk memperjuangkan hak rakyat dalam konsep Malaysian Malaysia.

Portal berita atau blog yang dijalankan oleh akhbar-akhbar terkemuka dalam negara seperti NST,Utusan Malaysia, Star atau akhbar-akhbar antarabangsa terkemuka seperti Washington Post, Herald Tribune, Financial Times dan sebagainya yang mempunyai jaringan liputan wartawan yang bertauliah memanglah diterima dengan keyakinan oleh umum tetapi blog orang perseorangan tetap merupakan alternatif media yang tidak bagitu diyakini dan ragui kredeblitinya.

Blog orang terkemuka seperti Tun Dr.Mahathir Muhammad tidak boleh dijadikan ukuran untuk memberikan penilaian kepada blog orang biasa yang tidak terkenal, malah Mahathir sendiri lebih percaya kepada pengaruh akhbar. Maka itu beliau tersinggung dan marah bila kenyataannya tidak disiarkan oleh media cetak.

Gunasegaram memberi amaran bahawa BN akan menerima akibat buruk kiranya kerajaan mengawal kebebasan media. Beliau tidak dapat melihat hakikat bahawa keruntuhan Barisan Nasional adalah disebabkan bekebasan liar yang gagal dikawal oleh pemerintahan Abdullah Badawi.

Pak Lah telah memberikan kebebasan tanpa persediaan untuk menguruskan kebebasan dengan cekap dan bijak dan beliau telah membayar kesilapan ini dengan harga yang sangat mahal,.

Yang berjaya menukarkan sikap rakyat terutama bukan Melayu untuk mempunyai prasangka buruk dan prejudis terhadap kerajaan dan menganggap polis sebagai musuh rakyat ialah media cetak yang berpengaruh. Di Malaysia ialah akhbar NST, Star, Sun dan juga akhbar Cina dan Tamil (bukan semua). Akhbar Melayu Utusan Malaysia berada dalam keadaan tertekan malah sering ditegur oleh `Tingkat Empat' Jabatan Perdana Menteri apabila memberikan reaksi bagi pihak orang Melayu atas perkara-perkara kepentingan nasional.

Datuk Seri Najib tidak seharusnbya bagitu yakin bahawa internet dan blog tidak lagi boleh dikawal dan lebih berpengaruh daripada akhbar. Usaha meyakinkan ini telah dilakukan oleh The Star secara konsisten supaya kerajaan tidak lagi menyekat kebebasan akhbar untuk kebebasan mereka memperjuangkan Malaysian Malaysia.

Kebebasan akhbar tidak boleh diberikan sekiranya Satu Malaysia difahami oleh The Star, The Sun dan Sin Chew sebagai Malaysian Malaysia dan bukannya Satu Malaysia dalam kontek semangat Malaysia yang mempunyai pemerintahan beraja dengan kedudukan Islam sebagai agama rasmi, Bahasa Melayu sebagai Bahasa Nasional dan status hak hak semua rakyat seperti yang termaktub dalam perlembagaan.
.
Najib mestilah membuat persediaan bagi mengawal media agar tidak mengulangi kesilapan besar yang telah dilakukan oleh Abdullah Badawi dalam membiarkan pencerobohan terhadap tunggak dan nilai jati negara yang telah dibina oleh Tun Abdul Razak.


MUNSYHI ABDULLAH
malaysiaaktif.com

No comments: