Tuesday, November 6, 2012

Anwar akhirnya akui Najib sukar ditandingi.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim akhirnya mengakui bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak merupakan pesaing politik yang sukar ditandingi.


 Datuk Seri Anwar Ibrahim



 Namun seperti kebiasaan ego tebal ketua umum parti Keadilan Rakyat (PKR) itu masih yakin bahawa prestasi Barisan Nasional (BN) tidak akan menjadi lebih baik seperti pilihan raya 2008. Reaksi Anwar yang dilaporkan oleh Malaysian Insider itu turut memuatkan kenyataan beliau tentang kelemahan komponen BN yang diterajui oleh Najib.

Ini bukan sahaja berlandaskan populariti Najib yang semakin meningkat,tetapi juga usaha ahli-ahli komponen BN dalam usaha mengembalikan keyakinan pengundi dan sokongan orang ramai. Laporan portal berita itu turut memperincikan kedudukan kerusi komponen BN yang teruk mengalami kekalahan,antaranya di kawasan parlimen Sungai Siput di mana Presiden MIC ketika itu, Datuk Seri S Samy Vellu kalah teruk, walauapun kawasan itu sejak sekian lama merupakan kubu kuat beliau.

 Perubahan drastik mungkin kembali ke BN atau sebaliknya amat bergantung kepada keyakinan rakyat terhadap kepimpinan sesuatu parti. Pakatan pembangkang mungkin berjaya mengalihkan perhatian rakyat daripada isu-isu pergolakan dalaman parti mereka dengan mensensasikan situasi para pemimpin BN.

 Hakikatnya keyakinan orang ramai terhadap BN, terutama Perdana Menteri banyak membantu memulihkan persepsi negatif yang dilemparkannya oleh pembangkang. Janji-janji yang dibuat oleh BN dalam manifesto serta majlis penjumpaan bersama rakyat telah dilaksanakan dengan efisiennya. Ini turut menambahkan keyakinan orang ramai terhadap kerajaan yang selama ini dimomokkan oleh pembangkang.

 Walau bagaimanapun kepimpinan BN termasuk Perdana Menteri harus berwaspada dengan permainan gerak saraf yang dimainkan oleh ketua pembangkang ini. Jerat dan perangkap Anwar bukan sahaja amat berbahaya kepada parti BN tetapi turut kepada negara. Langkah yang memuji Datuk Seri Najib mungkin untuk melihat reaksi balas yang akan digunakan kembali sebagai modal politik murahan untuk jejas kredibiliti Najib.

 Oleh yang demikian jentera BN harus mengambil inisiatif dengan menjangka gerakan perang saraf Ketua Pembangkang ini. Kenyataan Anwar yang mengakui bahawa Najib seorang yang sukar ditandingi wajar di sensasi secara waspada. Mereka perlu meyakinkan rakyat yang juga pengundi bahawa semua pemimpin BN yang akan dipilih bertanding dalam pilihan raya umum yang ke 13 nanti adalah terbaik dan sukar ditandingi oleh pakatan pembangkang.

No comments: