Friday, January 25, 2013

Isu kematian C.Sugumar :Jangan mudah sangka buruk terhadap pihak berkuasa

OLEH: Anis Sofea                                                        

KUALA LUMPUR (malaysiaaktif) . Laporan portal Malaysiakini yang cenderung kepada pembangkang mensensasikan kes kematian pengawal keselamatan C.Sugumaran  dengan mengaibkannya akibat dipukul oleh pihak polis.





Manakala portal MalaysiaInsider turut kaitkan Sugumaran dipukul sambil bergari oleh polis yang mempunyai saksi.

Kedua-dua portal dalam laporannya mengambarkan seolah-olah pihak yang menyebabkan kematian C.Sugumaran adalah akibat daripada dipukul oleh pihak polis. Laporan yang disiarkan oleh Malaysiakini dikomen oleh para pembaca seolah-olah pihak polis membuat tindakan sesuka hati tanpa sebarang batasan undang-undang.


Kepantasan pihak polis menerusi laman sosial menyiarkan kenyataan penuh   Ketua Polis Daerah  Kajang, ACP Ab Rashid bin Hj Ab Wahab berkait dengan kematian Sugumaran ini dengan mengesahkan bahawa kematiannya akibat dari "Coronary Artery Disease' atau Salur Jantung Tersumbat.


Malah ACP Ab Rashid telah memperinci  kejadian yang berlaku dengan jelasnya dalam siaran di laman facebook berkenaan.

Namun seperti kelaziman pihak pembangkangtelah mengambil kesempatan atas isu ini. Menurut portal malaysiakini keluarga C.Sugumaran telah diwakili oleh peguam N Surendran dan Latheefa Koya .


Surendan dan Latheefa Koya memang merupakan dari parti Keadilan rakyat (PKR) yang senantiasa mengambil kesempatan untuk popular dan menjejaskan kredibiti pihak berkuasa dan kerajaan.

Penjelasan dari pihak berkuasa dianggap tidak boleh diterima malah mendakwa pihak polis sengaja mahu menutup kes kematian C.Sugumaran ini .

PKR memang gemar mengambil kesempatan dengan isu ini semata-mata untuk mendapat simpati golongan tertentu dalam kes ini kaum India yang kelihatan semakin beralih arah kepada pihak kerajaan berbanding dengan dahulu.

Semua pihak perlu sedar dengan permainan simpati oleh pihak PKR ini . Mereka hanya cuba mainkan isu persepsi negatif terhadap pihak berkuasa dengan harapan merenggangkan hubungan murni antara pihak polis dan orang ramai.

PKR hanya berharap akan menjadi jaguh kerana berjaya menperjuangkan hak-hak asasi sedangkan pada hakikatnya mereka sebenarnyamembenarkan orang ramai sewenang-wenangnya tidak menghormati dan melanggar undang-undang negara.

No comments: