Monday, February 4, 2013

DAP dan Kerajaan negeri Selangor hanya untuk mencetus persepsi negatif terhadap Kerajaan Pusat akibat kegagalan urus tadbir negeri .


Anis Sofea


Peruntukan tambahan sebanyak RM 120 kepada Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) yang diumumkan oleh Perdana Menteri pada Sabtu tidak disenangi oleh pemimpin DAP.
Tony Pua yang merupakan ketua publisiti DAP telah dilaporkan oleh portal MalaysiaInsider  pada isnin  mendakwa pemberian peruntukan hanya untuk menyelamatkan Syabas yang didakwa syarikat  kroni kepada UMNO.



Malah kenyataan Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dilihat angguh dengan mendakwa peruntukan itu bukan untuk kebaikan rakyat Selangor tetapi hanya kepada Syabas.
Di samping itu Tony Pua  mendakwa jika peruntukan tambahan yang diberikan untuk membantu Syabas maka projek Loji Rawatan  Air Langat 2 tidak seharusnya diteruskan atas dakwaan bahawa Selangor tidak mempunyai masalah kekurangan air mentah. Hanya masalah ialah pihak Syabas tidak menjaga dan membaik pulih Rumah Pam yang sedia ada dijadikan alasan utama.


Persoalan sekarang, secara logiknya isu bekalan air tidak perlu dipolitikkan. Peruntukan yang diberikan oleh kerajaan Pusat kerana tindakan pihak kerajaan negeri Selangor yang menghentikan peruntukan atas alasan yang remeh.


Dakwaan kononnya kegagalan pihak Syabas mengawal kehilangan air terawat dalam sistem pengagihan bekalan air adalah masalah yang berpanjangan. Namun usaha Syabas senantiasa pro aktif seperti  memantau kes kecurian bekalan air yang saban hari keluar di akhbar tidak dihiraukan oleh kerajaan negeri.



Manfaat projek Loji Rawatan Air Langat 2 sengaja dipolitikkan. Keperluan loji ini adalah bagi menampung keperluan permintaan yang senantiasa bertambah saban hari.
Jika dilihat pertumbuhan taman-taman perumahan baru dan industri yang semakin banyak pastinya keperluan bekalan air akan meningkat.


Oleh yang demikian langkah yang dibuat oleh Kerajaan Pusat dengan meneruskan Projek Loji Rawatan Air Langat 2 untuk jangka panjang. Ia bagi mengelakkan krisis bekalan ai serius seperti tahun 1997 berulang kembali.

Tindakan pemimpin DAP dan Kerajaan negeri Selangor hanya untuk mencetus persepsi negatif terhadap Kerajaan Pusat akibat kegagalan urus tadbir negeri di bawah pakatan pembangkang.

No comments: