Monday, February 18, 2013

Gambaran Anwar lebih hebat hanya mainan persepsi Malaysiakini

Kehadiran Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim ke rumah terbuka anjuran Dong Zong semalam telah dilaporkan oleh portal Malaysiakini.com mendapat sambutan yang lebih meriah dari penyokong pakatan rakyat berbanding dengan kehadiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

 Namun kehadiran Anwar tidak sambut dengan tarian singa oleh tuan rumah berbanding yang telah diberikan kepada Datuk Seri Najib Tun Razak. Hanya laungan ‘Reformasi’dan tepukan dari penyokong mengiringi kehadiran Anwar.



 Niat portal Malaysiakini menggambarkan Anwar lebih hebat memang sudah dijangka kerana kehadiran Najib atas undangan Dong Song telah mencemaskan pakatan pembangkang yang gusar pengaruh mereka di kalangan kaum Cina mulai merosot.

 Umumnya tahu bahawa hanya Barisan Nasional (BN) telah terbukti membantu kaum Cina malah kerajaan tidak pernah meminggirkan pendidikan Cina di negara ini melalui peruntukan dan langkah kerajaan itu tidak terdapat di mana-mana negara di mana kaum Cina menjadi penduduk minoriti. Malah di Singapura yang majoritinya berbangsa Cina, pendidikan Cina turut dihadkan perkembangannya.

 Mengenai pendidikan Cina, apa yang ingin diperjuangkan oleh pembangkang tidak lebih daripada sandiwara politik. Malah sepanjang Anwar menjadi Menteri Pelajaran ketika berada dalam pemerintahan kerajaan BN dahulu beliau tidak meninggalkan apa-apa impak ke atas perkembangan pendidikan Cina di negara ini.


 Apa yang jelas pakatan pembangkang jelas menggunakan portal Malaysiakini untuk memulihkan pengaruh Anwar di samping untuk menjejaskan kredibiliti Perdana Menteri dan BN.

No comments: