Wednesday, November 26, 2008

Inflasi terus merundum

Penurunan harga bahan mentah dan komoditi dunia telah membantu penurunan kadar inflasi Malaysia. Penurunan Inflasi dijangka akang membantu ekonomi negara dalam keadaan yang mampan dan bertahan dari tekanan ekonomi global. Sebagai rakyat Malaysia kita harus membantu kerajaan dengan berbelanja secara berhemat - goblok

Inflasi Dijangka Terus Turun

KUALA LUMPUR, 25 Nov (Bernama) -- Inflasi di Malaysia mungkin turun kepada tujuh peratus atau lebih rendah sama ada bulan ini atau bulan depan berdasarkan kepada aliran menurun harga bahan mentah dan komoditi asas, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad.

"Jangkaan aliran menurun itu adalah berasaskan kepada penurunan harga komoditi dan barangan makanan seperti tepung dan beras yang turun menjejaki penurunan harga minyak mentah, justeru itu melegakan tekanan ke atas Indeks Harga Pengguna," katanya selepas merasmikan Persidangan CSR dan Kemampanan Perniagaan di sini, Selasa.

Inflasi pada Oktober turun kepada 7.6 peratus daripada 8.2 peratus pada September.

Beliau berkata meskipun penurunan kadar faedah semalaman oleh Bank Negara Malaysia semalam pastinya membantu pertumbuhan disebabkan kos dana yang rendah, ia akan memberi tekanan kepada ringgit yang seterusnya meningkatkan kos import.

Shahrir berkata tidak mungkin untuk menurunkan subsidi bahan api lebih daripada 15 sen pada bila-bila masa kerana ia akan menjejaskan perdagangan.

Beliau berkata kerajaan tidak memungkiri janjinya untuk mengekalkan subsidi 30 sen seliter bagi petrol.

"Hanya harga minyak mentah global jatuh dengan begitu pantas berbanding subsidi 30 sen," katanya.

Shahrir berkata harga minyak mentah kembali semula pada kira-kira AS$50 setong dan oleh kerana kerajaan membuat perkiraan berdasarkan purata bulanan, masih terdapat ruang bagi harga bahan api untuk turun.

-- BERNAMA

No comments: