Monday, January 21, 2013

Parlimen Malaysia akan dibubarkan pada 21 Mac ini?


Anis Sofea

 Isu tarikh pembubaran parlimen Malaysia bagi menghadapi pilihan raya umum yang ke 13 menjadi semakin hangat akhir-akhir ini. Baru-baru akhbar berbahasa Inggeris The Star yang mempunyai kepentingan MCA dan yang merupakan salah satu parti komponen Barisan Nasional telah menyiarkan laporan lengkap tarikh pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) dan parlimen .

 Bagi negeri di bawah pemerintahan Barisan Nasional seperti Johor dewan akan terbubar secara automatik pada 21 Mac manakala negeri lain seperi Negeri Sembilan 26 Mac, Pahang 7 April, Perak 24 April, Melaka 26 April ,Perlis 28 april ,Sabah 29 April dan Terengganu pada 5 Mei 2013.

 Manakala negeri yang di bawah pakatan pembangkang Selangor pada 22 April ,Kelantan pada 28 April ,Pulai Pinang dan Kedang pada 2 Mei 2013. Laporan akhbar The star turut mengulas spekulasi yang bakal dibuat oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai tarikh pembubaran parlimen dibuat di antara 20 Feb dan 20 Mac ini. Namun jika diteliti dengan jadual padat Perdana Menteri tarikh yang di spekulasi itu memang sesuai dan ia tiada elemen kejutan yang mungkin tidak menguntungkan kerajaan. 

Walau bagaimanapun yang menjadi persoalan sekarang tahap kesiap siaga jentera parti untuk menghadapi pilihan raya. Pari pembangkang memang telah lama bersedia namun bagaimanakah dengan jentera parti Barisan Nasional. Adakah budaya cah keting atau menjatuhkan calon yang tidak dipersetujui akan kembali wujud sebagaimana pilihan raya 2008 lepas? Pemilihan calon yang boleh menang atau winnable candidate sudah muktamad? Ia terus menjadi persoalan di kalangan para pemerhati politik. Di sebalik ramalan tarikh pembubaran parlimen dan DUN ini ,kerajaan Barisan Nasional masih terus berbakti kepada rakyat. Pembahagian BR1M 2.0 bakal diagihkan kepada penerima yang layak dan bantuan RM 100 kepada para pelajar telah berjalan dengan lancar .

 Kesinambungan pemerintahan Barisan Nasional perlu diteruskan dengan menekankan aspek penambahbaikan calon dan lebih bertumpu membantu rakyat serta mengembalikan keyakinan rakyat. Oleh yang demikian Datuk Seri Najib Tun Razak perlu menzahirkan pemilihan calon yang boleh menang dan direstui para pengundi bagi menjamin kemenangan besar Barisan Nasional. Pemilihan calon dan kesiap siaga jentera BN menjadi aspek penting dan apa-apa tarikh pembubaran parlimen tidak akan menjadi halangan untuk kemenangan majoriti dua pertiga parlimen.

No comments: