Thursday, June 5, 2008

Harga beras wangi turun 15 peratus

Malaysia Aktif
5 Jun 2008


BERNAS dijangka menurunkan harga beras wangi yang diimport dari Thailand sebanyak 15 peratus mulai tengah malam esok.

Malaysia Aktif difahamkan Pengurus Besar Bernas, Bakri Hamzah telah mengumumkan perkara itu di satu seminar mengenai krisis makanan di Kuala Lumpur hari ini.

Malaysia telah membeli kira-kira 200,000 tan beras dari Thailand bagi simpanan stoknya pada bulan lalu bagi menangani krisis kekurangan bahan makanan itu di seluruh dunia.

Malaysia meminta 500,000 tan beras daripada Thailand, pengeksport beras terbesar dunia yang menjual 9.5 juta tan ke luar negara pada tahun lepas.
Tempahan dari Malaysia dibuat ketika harga beras melambung tinggi yang mencecah US$1,000 satu tan (RM3,.240) pada bulan Mei. Malaysia membayar kira-kira US$950 setiap tan selepas rundingan dengan Persatuan Pengeksport Beras Thailand.

Kerajaan Thailand menawarkan untuk menjual 300,000 tan beras lagi kepada Malaysia daripada 2.1 juta tan stok sedia ada mengikut perjanjian antara kerajaan dengan kerajaan.

Harga beras wangi yang lebih mahal daripada beras tempatan tidak dikawal dan dijual mengikut gred dan jenama. - malaysiaaktif.com

Goblok: bukan semua barang naik ada juga yang turun. jangan lah cepat kita menyalahkan kerajaan .fikir-fikirkan lah

No comments: